CambodJA

27 april 2019

Halloooooo!!

Ik eindigde vorige keer in Pakse Waar na ik op weg ging naar Don Det, mijn laatste stop in Laos. Het is een hippie plaatsje waar je vooral veel niks kan doen en happy pizza’s en koekjes kan eten. Wel een schattig plaatsje maar het was een beetje te saai voor mij. Gelukkig was Ise ook onderweg naar Don Det en hebben we spontaan vijf daagjes weer samen doorgebracht! Het was heerlijk om haar weer te zien en elkaar al onze verhalen te vertellen. We hebben op fietsen rondgereden en de andere dagen doorgebracht bij het zwembad en restaurantjes en barren. De laatste dag hebben we een kano tour gedaan en de grootste waterval van de wereld gezien! Het kanoën was soms best spannend door de heftige stroming maar we zijn geen een keer omgeslagen! Ik ben helaas ook ziek geworden van gluten. Maar was pas de eerste keer na 1,5 maand dus dat is best goed!

Hierna splitsten we weer op en ging ik door naar Cambodja! Ik begon in Siem Reap, een heerlijke stad met een heel leuk uitgaansleven. De tocht ernaartoe was alleen een ramp. Het duurde drie keer langer dan het eigenlijk had moeten duren. We moesten drie keer van bus wisselen, het voelde als 40 graden en de busjes hadden geen airco én we zaten voor 6 uur lang opgepropt in een veels te volle minivan.

Gelukkig was het hostel in Siem Reap een van de leukste hostels waar ik ben geweest. Ik heb er super leuke mensen ontmoet. Elke avond begon het feesten in het hostel en daarna ging iedereen door naar de pub street, met als highlight de rooftop bar X bar. En de avondmarkt was heel leuk om door rond te lopen. Natuurlijk heb ik ook de Ankor Wat bezocht. Het was  prachtig allemaal en ondanks het vele zweten heb ik zo genoten. Ik ben uiteindelijk wel 6 dagen in SR gebleven.

Hierna door naar Phnom Penh. Naast het genocide museum en de killing fields is hier eigenlijk niks te doen, de stad is heel druk, vies en lelijk. Maar vanwege de musea over de Cambodjaanse burgeroorlog hier is het het zeker waard om naartoe te gaan. Bij beide ‘musea’ was er een audiotour om naar te luisteren tijdens het rondlopen. Het was verschrikkelijk en indrukwekkend om al de verhalen over deze belachelijke oorlog te horen. Tijdens de 8 jarige oorlog waren er 343 killing sites en 19 440 massa graven. En dat gebeurde allemaal nog geen 30 jaar geleden. Het was geen pretje om naartoe te gaan maar wel heel belangrijk om gezien te hebben.

Volgende plek was Koh Rong, een eiland waar je vooral heel goed niks kan doen. De stranden zijn prachtig en er is elke dag wel een feest, meestal op het strand ook. Het eiland zit vol met bungalows met uitzicht op de zee. Op de laatste dag heb ik een boottour gedaan inlcusief snorkelen en zwemmen met lichtgevende plankton. Ik ben uiteindelijk iets langer op Koh Rong gebleven dan ik wilde maar dat kwam omdat ik twee avonden ziek was, waaronder één keer door gluten helaas.

We gingen verder naar eiland koh rong samloen. Dit eiland is nog mooier dan Koh Rong. Ik verbleef in Mad Monkey, een hostel op een prachtig stukje afgesloten eiland. Een letterlijk paradijsje, met hangmatten in het water, een bar op een pier en prachtig uitzicht. Drie dagen geen wifi en heel veel chillen met hele leuke mensen. Als om 12 uur de bar sloot ging iedereen het water, met de lichtgevende plankton om je heen en de sterren boven. Het was heel moeilijk om weer weg te gaan en ik weet zeker dat ik hier nog een keertje terug kom.

M’n laatste stop in Cambodja was Kampot. Ik heb eerlijk gezegd niet veel van de stad gezien omdat het hostel zo geweldig was. Het hostel lag aan de rivier en had een heel waterpark met een glijbaan, touwen, zipline, russian swing en vlot. Ik heb me er heeeerlijk vermaakt.

Na vier nachten in Kampot ging ik op weg naar m’n laatste land, Vietnam!