Gedachtes van de afgelopen maanden

13 mei 2019

Heeeeey!

De drie en halve maanden zitten erop en ik moet helaas afsheid van het mooie Azië nemen, voor nu. Maar ik ben ook wel erg blij om weer naar huis te gaan.

Dit zijn wat random gedachtes die de laatste maanden in m’n hoofd zaten en dacht dat ik dat even zou delen. Al m’n echte persoonlijke dingen hou ik voor mezelf in m’n dagboek ;) Sommige dingen zijn lekker zoetsappig maar dat mag ook wel na zo’n reis haha.

Of ik nu een ander mens ben? Nee hahaha. Maar ik ben ouder geworden, zoals iedereen altijd, maar nu alleen iets sneller dan anders. Ik ben rijker geworden met ervaringen en heb een breder perspectief op bepaalde dingen. Ik heb veel meer geleerd over mensen, plekken, mezelf, reizen, alleen zijn. Ik ben zelfstandiger geworden, spontaner, kan beter omgaan met hitbacks, flexibeler, en ik ben nog dankbaarder met al de dingen die ik heb in m’n leven. Reizen heeft me geleerd nog meer te genieten van het heden.

Ik ben zo blij dat ik alleen ben gaan reizen. Het was soms zeker een uitdaging maar ik heb er zoveel van geleerd en ben er zelfverzekerder van geworden. Het was het moeilijkste wanneer ik alleen op een nieuwe plek aankwam. Maar je komt al zo snel weer in contact met nieuwe mensen of ziet mensen die je al kent. Wat ik heel leuk vind is dat mensen me veel ouder schatten, meestal zo rond de 22.

Het is heerlijk dat ik kan doen wat ik wil wanneer ik wil en aan niemand vast zit. Als ik een dag niks wil doen kan dat en als ik opeens de volgende dag naar een andere plek wil dan ligt die keuze helemaal bij mezelf. En al dat alleen zijn zorgt voor veel reflecteren :)

Maar dingen waren natuurlijk niet altijd leuk en fijn. ik ben vaak ziek geweest, veel dingen kwijtgeraakt, hele oncomfortabele busritten gehad, het was vaak zo warm dat je loopt te druipen van het zweet als je alleen al stilzit, er waren momenten dat ik me onveilig voelde en momenten waar het enige waar ik aan kon denken kaas of pizza was. Het verkeer was chaotisch en gevaarlijk en ik heb vaak mn ogen moeten dichtknijpen en niet te vergeten m’n ongeluk. Maar van al deze ervaringen leer je weer. Dingen gaan niet altijd zoals je wil en als je er niks aan kan doen dan moet je maar denken, het is zoals het is.

Zoals ik al zei, heb ik zoveel dingen van thuis meer leren te waarderen. Ik ben nog dankbaarder voor mn lieve vrienden en mama en papa en Zoezie. En ik ben zooo dankbaar voor de westers keuken en glutenvrij meel🥰

Het backpackers leven is heel veel moois en ook heel veel feesten. Maar daardoor ben ik wel continu omringd door mensen die echt niet zonder drank of drugs kunnen. Ik ben echt geschokt hoe mensen maar kunnen doorzuipen zonder na te denken over hun gezondheid. En tuurlijk soms drink ik ook teveel maar over het algemeen let ik echt goed op en heb ik best een goede rem/stem die zegt, nu heb ik genoeg gehad. Ook omdat alcohol duur is... En dan is er nog het roken. Ik denk dat zo’n 70% hier rookt, heel veel mensen beginnen hier weer met roken of roken veel meer dan thuis omdat het veel goedkoper is hier. Niet goed!

Ik ben blij dat ik zuinig ben gebleven met mijn geld. Veel mensen spenden hier heel veel geld aan allerlei onzin dingen of houden helemaal geen budget bij. Maar ik heb me best goed weten in te houden en probeerde altijd voor de goedkoopste optie te gaan.

Waar heb ik zin in van thuis? Het eten, oh pizza, kaas, pannenkoeken, pasta. Ik heb zin in m’n eigen bed, thuis op de bank zitten, fietsen door Amsterdam, alle vertrouwde plekjes. Fietsen als enige vervoermiddel hebben. Om weer een hele kast vol kleren te hebben. Om tijd door te brengen met mama, papa en Zoë en al m’n lieve vrienden. Gewoon praten, met vertrouwde mensen, geen smalltalk. Het gemak van een plek al te kennen.

En nog zo veel meer. Thuis blijft thuis en ondanks ik enorm van reizen hou, ik zou het nooit m’n hele leven kunnen doen.

Zie jullie snel❤️

1. Arthur Veen:
    13 mei 2019
    Wat een prachtig wijs verhaal. Een mooie les hoe de eenzaamheid van het alleen reuzen je tot zulke mooie en nuttige zelfreflectie kan brengen. Het zal heerlijk zijn om je weer te zien vanavond.
  2. Jan Veen:
    14 mei 2019
    Tja Iris, dit is het eerste verhaal dat ik van je lees. Jammer van nu pas.
    Ik vind het meteen wel een diep en volwasserer (goed woord?) reisverslag dan ik vaak van andere heb gelezen.
    Dank je wel voor het meelezen.
    Zaterdag wil ik graag meer van je horen en voor nu Liefs en een fijne thuiskomst.
    Jan
  3. Ine:
    16 mei 2019
    Lief Iris! Kreeg deze link van je vader, vandaag.
    Stoere mops!
    Vind het mooi dat je dankbaarheid zo vaak noemt en een talent hebt van kleine dingen te genieten en je geluk beseft. Hoop weer snel met je te dansen. Dag lievie!